יום שישי, 1 בינואר 2010

אורגניטיפ 18: הכן עצמך לחורף

(אורגניטיפ 18 / חורף 3 / חצי סדנא: נשירים + השקיה + דשא + גיזום + קומפוסט + הדברה + צמחי תבלין)

חורף בגינה
" כָּאֵלָה וְכָאַלּון אֲשֶׁר בְּשַׁלֶּכֶת.."



העצים הנשירים, החלו בהשרת עליהם וירקות הקיץ עם הפירות האחרונים עליהם. ירקות החורף מתחילים להתגאות בתוצרתם, מבהיקים ורחוצים מהגשמים האחרונים.

פרחו אצלכם עצים שהיו אמורים להתחיל בשלכת? התפלאתם? זה סימן שהם היו צמאים מאוד, בעונה הקודמת! זכרו לתקן זאת בקיץ הבא.

הדשא כבר מתכנס לו ל'שנת החורף', ממשיך פעילות מינורית, מתחת לאדמה ועם מעט עלים, מעל לאדמה לצורך ביצוע פוטוסינתזה מינימאלית לשם הישרדות.

העצים סיימו להשיר את עליהם? זה הזמן המתאים לגזום אותם - להסיר ענפים שמפריעים לנו לעבור או מפריעים לעצים אחרים. לגזום ענפים פנימיים (ענפים הפונים 'פנימה' אל תוך העץ), כדי לאוורר את העץ ולתת לאור לחלוף דרכו. לשמור על גזעים חלקים, ללא חוטרים. לחתוך ולנסר אותם ולא להשאיר 'עוקצים', אלא להחליק אותם.

יש לכם 'ערימת קומפוסט'? מצוין. לא לשכוח! את העלים והענפים לא להוציא מהגינה ולא לזרוק למערום השכונתי. העבירו אותם לערימת הקומפוסט או השתמשו בהם לביצוע 'חיפוי' עבה על האדמה ב'צלחות' העצים. כך תשמרו על חום האדמה וחומר החיפוי יתפרק לאיטו ויחזיר את המינרלים שבו, לאדמה.

תזכורת: הפסיקו לצרוך ולהשתמש ב'חומרי הדברה' כאלו ואחרים ! אין חומרי הדברה שיודעים להבחין בין 'מזיקים' לבין 'יצורים סימביוטיים' - הנזק שעושים חומרי הריסוס לאדמה הוא אדיר! הם פוגעים בעיקר ביצורים הסימביוטיים העובדים באדמה למען הצמחים והעצים ומפרקים תרכובות חנקתיות מסובכות לשרשראות פשוטות וזמינות לשורשי הצמחים. אין כל צורך לרסס או לפזר שום חומרי הדברה בכלל ובחורף בפרט. כי אין מזיקים בחורף. הם הולכים לישון.

אין כמו כוס תה חורפית, מחממת ומלאת צמחי תבלין - בריאות וחוסן. אבל.. רוב צמחי התבלין הם 'צמחי קיץ' (נענה, מנתה, מליסה, לואיזה..) ובחורף הם כמעט נעלמים.. אז איך נשתה כוס תה עם תבלינים מהגינה?! פשוט צריך להתארגן נכון לחורף. לדאוג שצמחי התבלין החביבים עלינו, יהיו בשמש מלאה, בגינה, או להכין עציץ / אדנית ולהכניס אותם הביתה ולהציבם ליד חלון מואר, למשך החורף.

יש מקרים כאלו, שראובן פשוט שופך כמעט חצי מהחומר של הסדנא במכה אחת, פינת הגאון.
את כל זה ועוד הרבה כאלו נושאים, אנו מסבירים בפירוט יחד עם הרחבות, טיפים נוספים והדגמות מהגינה שלכם, בסדנת "גינה אורגנית - פירות וירקות בטעם של פעם". לפרטים: רם 0503898888

חורף חם ונעים,
ראובן אורן ורם דיבון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה